اسلایدر

ابداع پنبه‌ جادويي مجهز به حسگر
 
همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه
دانلود,عـکس,آهنگ,آموزش,اخبار,دانشگاه,بیوگرافی,علمی,برنامه,سرگرمی,مطالب جالب

                      

دانشمندان دانشگاه كاگلياري ايتاليا در مسير دستيابي به سيستم‌هاي الكترونيك‌ قابل پوشش راحت، دست به ساخت ترانزيستورهايي از بافت پنبه زده‌اند.

برخي از منسوجات الكترونيكي مانند پيراهن‌هايي كه به يكپارچه‌سازي دستگاه‌هاي نظارتي ضربان قلب مي‌پردازند، در حال حاضر در بازار موجودند اما اين محصولات داراي سيم و جعبه‌هاي حجيم از ابزار الكترونيكي هستند.

علاوه بر اين، بافت فلز و سيليكون كه معمولا در ساخت وسايل الكترونيكي استفاده مي‌شوند، در پارچه بسيار مشكل بوده و همچنين الياف پليمري رسانا كه قابل بافتن باشند از راحتي مورد انتظار افراد برخوردار نيستند.

اين در حالي است كه پنبه با اين كه اين راحتي را تامين مي‌كند رسانا نيست. از اين رو اين محققان توانسته‌اند راهي براي رسانا كردن پنبه جهت كاربري به عنوان ترانزيستور پيدا كنند.

آنها بر روي الياف پنبه يك پوشش نانوذرات طلا با تركيبي از يك پليمر رسانا دادند كه ورودي ترانزيستور، قلب اكثر دستگاههاي الكترونيكي را شكل داده و عبور جريان از يك الكترود به الكترود ديگر را تنظيم مي‌كند.

محققان ايتاليايي براي تكميل اين ترانزيستور، پنبه رسانا را با يك پليمر نيمه رسانا پوشش داده كه جريان بين دو الكترود را هدايت مي‌كند. با تغيير ولتاژ در ورودي ترازيستور در زمان عبور جريان در مدار، مي‌توان اين ترانزيستور را به حالت كاملا رسانا يا نيمه رسانا درآورد.

اين ترانزيستورها كه مانند نخ‌هاي پنبه‌يي هستند، مي‌توانند به صورت الكتريكي و با گره زدن آنها به يكديگر و ديگر اجزاي پنبه‌اي مرتبط شوند.

اگرچه سرعت اين ترانزيستورها فعلا با سرعت ترانزيستورهاي سيليكوني در ريزپردازشگرهاي معمولي مطابق نيست، اما آنها مي‌توانند وظايف ساده محاسباتي را اجرا كنند. براي مثال يك فرش مي‌تواند تعداد افراد داخل اتاق را محاسبه كرده يا دما را احساس كند.

اين ترانزيستورهاي جديد همچنين نويدبخش بيوحسگرهاي قابل پوشش بهتر هستند. در يك پژوهش جداگانه، محققان دانشگاه ميشيگان در «آن آربور» موفق به پوشش‌دهي نخ‌هاي پنبه‌يي در نانولوله و پادتن‌هايي شده‌اند كه حالت رسانايي آنها را در مجاورت با خون تغيير مي‌دهد.

چنين حسگرهاي مي‌توانند براي مثال در زمان زخمي شدن يك سرباز به پزشكان هشدار بدهند. همچنين به گفته محققان، ترازيستورهاي پنبه‌يي به دليل برخورداري از قابليت تقويت علائم، مي‌توانند حسگرهايي با حساسيت بيشتر ايجاد كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 24 آبان 1390برچسب:, :: 21:59
mahnaz

درباره وبلاگ


سلام به دوستان گلم.امیدوارم وبلاگم براتون مفید باشه.و با نظرات سازنده خودتون در بهتر شدن وبلاگم منو یاری کنید.
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه نوع مطلبی اینجا پیدا میشه و آدرس helpland.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.